سفارش تبلیغ
صبا ویژن
لغزش دوستت را برای هنگام یورش دشمنت، تحمّل کن . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :4
بازدید دیروز :2
کل بازدید :24124
تعداد کل یاداشته ها : 13
103/2/17
7:8 ص

                                                بسم الله الرحمن الرحیم

پرسش: 

چه طور محبت کسی را که در دل داریم فراموش کنیم؟

پاسخ:
زدست دیده و دل هر دو فریاد
که هر چه دیده بیند دل کند یاد
بسازم خنجری نیشش ز فولاد
زنم بر دیده تا دل گردد آزاد

در مورد  این سوال  نکاتی قابل ذکر است که در زیر به بررسی آن می پردازیم:
1. باید قبول کنید که فراموش کردن فردی که انسان به او علاقه دارد و دائم یاد او در ذهنش تداعی می شود، کاری سخت و دشوار است. انسان مثل کامپیوتر یا آدم آهنی نیست که با تغییر یک برنامه، رفتارش تغییر کند. انسان موجودی است پر از عواطف و احساسات و همین احساسات و عواطف هستند که گاهی اوقات او را در تصمیم گیری ها و اجرای برنامه هایش با مشکل مواجه می سازند.
بسیاری از اوقات فرد از لحاظ عقلی و منطقی به تصمیمی می رسد، ولی به راحتی نمی تواند آن تصمیم را عملی کند. شما خودتان به این نتیجه رسیده اید که باید این فرد را فراموش کنید و جای آن را عشق الهی محبتی که مورد رضای خداوند عالم است جایگزین کنید اما اجرای این تصمیم برایتان مشکل است؛ ولی مطمئن باشید که این کار شدنی است و هرگز غیر ممکن نیست. گمان نکنید که در صورت فراموشی او دنیا به آخر می رسد. طبیعتاً در مدتی هم که او را فراموش کنید کاملا بر خودتان و فکر و ذهنتان مسلط می‌شوید و بهتر می‌توانید در مورد آینده تان تصمیم بگیرید. البته انجام کارهای مهم و بزرگ بدون تحمل سختی‌ها و مشکلات امکان‌پذیر نیست، اما دیری نمی‌پاید که شهد شیرین پیروزی و موفقیت، خستگی را از تن انسان بیرون می‌کند.
2. فراموشی فردی که به او علاقه داشته اید و دائماً فکر و ذکرتان یاد او بوده است، نیاز به زمان دارد. نباید از خودتان انتظار داشته باشید به راحتی بتوانید یاد او را از صفحه ذهنتان پاک کنید. چه بسا حداقل همین میزان زمان لازم باشد که بتوانید به طور کل او را فراموش کنید. پس عجله نکنید و مأیوس هم نشوید. یکی از مصادیق صبر و شکیبایی، صبر در سختی هاست. پس بر خودتان مسلط باشید و باور داشته باشید که با توکل بر خدا می توانید این راه را طی کنید.
3. به خودتان تلقین کنید که (من می‌توانم راهی را که انتخاب کرده‌ام بپیمایم).
4. تا آنجا که امکان دارد کمتر در تنهایی قرار بگیرید زیرا هنگام تنهایی آن فرد بیشتر در ذهن شما مجسم می شود و ذهن و دل شما را به خود مشغول می کند.
5. به خود تلقین کنید که )من نباید به فردی که امکان ازدواج با او را ندارم، علاقه داشته باشم).
6. به خود تلقین کنید که (چرا من باید علاقه و انرژی عاطفی خودم را روی فردی هزینه کنم که با من ازدواج نخواهد کرد، من باید این علاقه ها و عواطف را برای زندگی آینده خود حفظ کنم).
7. با توجه و تمرکز روی مسائل معنوی به ویژه نماز و شرکت در مراسم مذهبی به خود آرامش دهید.
8. باور کنید حالتان بهتر می شود؛ اگر از فعالیت های مثبت و تقویت کننده استفاده کنید و به ورزش ها, کوهنوردی ها و فعالیت های بدنی روی بیارید.
9. از فکر کردن به او جدا بپرهیزید و هر چیزی که او را به یاد شما می‌اندازد، از خود دور کنید.
10. احتمالاً چند نکته یا ویژگى منفى هم در او یافته‏اید یا مشاهده کرده‏اید؛ هرگاه ذهنتان به سوى او معطوف شد. بلافاصله به ویژگى‏هاى منفى او فکر کنید و به خود بگوئید او به خاطر این اوصاف، مناسب و شایسته‏ من نیست.
11.هرگاه فکر او به ذهنتان آمد، موضوع یا موضوعات مختلفى را در ذهن یا در دفترچه یادداشت خود داشته باشید، به سراغ آن‏ها بروید و درباره‏ آن‏ها فکر کنید.
12. هرگاه متوجه شدید ذهنتان ناخودآگاه به یاد او مشغول شده است، به خود چنین تلقین کنید و بگوئید «بس است» و آهسته مشت خودتان را روى میز یا زمین بزنید. بدین ترتیب تغییر حالت به وجود آمده، فضاى ذهنى‏تان را تغییر خواهد داد.
13. انجام یک کار مهم و جدی که در راستای تحصیلات و رشته درسی تان است را آغاز کنید. مثلا روی یک موضوع علمی به طوری جدی به تحقیق بپردازید یا خود را برای مراحل بالاتر تحصیل آماده نماید.
14.روابط اجتماعی و دوستانه بیشتری با همسن و سالان خود برقرار کنید.
15.هر روز حداقل ده دقیقه قرآن (با توجه به معنا و ترجمه آن) تلاوت کنید.
16. با افراد مومن، موفق، با نشاط و اهل کار و فعالیت طرح دوستی بریزید که نقش بسیار زیادی در تقویت ایمان و اراده شما دارند.
17. توکل به خدا و توسل به ائمۀ اطهار (علیهم السلام) را فراموش نکنید.

اهل معرفت همگی بر آنند که در عمق روح انسان ،نیروی محبت فطری تعبیه شده است و بشر فطرتی خدایی دارد و بر ماست که با آب شریعت این بذر الهی را پرورش داده و شجره ی محبت خدا را در جانمان به کمال برسانیم(البته در این زمینه کامل صحبت خواهیم کرد به لطف خدای مهربان).

پاره کن دفتر و بشکن قلم و دم در بند**که کسی نیست که سر گشته و حیرانش نیست

آنچه از آثار دینی بر می آید این است که فطرت انسان به عشق و محبت الهی سرشته است  تنها حجاب های نفسانی است که مانع از تابش این نور خدایی می شود.

حال که ما فطرتا عاشق خدا آفریده شده ایم بیاییم اگر از قافله دور افتاده ایم دوباره به دامان خدا بر گردیم.

منابع :سایت پرسمانی وابسطه به نهاد مقام معظم رهبری و کتاب شبنم عشق

 موفق و پیروز باشید.

در صورتی که مطالب بالا راه گشا نبود منتظر انتفادات و پیشنهادات شما هستیم و سعی بر ارائه ی راه کار های دیگری هستیم.


90/10/8::: 9:24 ص
  
  
+